Jak wybrać słowa kluczowe do kampanii Google AdWords

Jak wybrać słowa kluczowe do kampanii Google AdWords

Dobór słów kluczowych do kampanii Adwords jest bardzo ważny i na ten element powinniśmy poświęcić dużo uwagi. Są one podstawą naszej kampanii reklamowej. Staranne dobieranie słów kluczowych spowoduje, że kampania będzie efektywna, a ruch który wygeneruje – wartościowy. W momencie gdy słowa kluczowe już wybierzemy należy zebrać je w odpowiednie grupy reklam oraz ustawić ich dopasowanie i stawki, ale o tym powiemy w następnych wpisach, teraz skupimy się na zadaniu jakim jest samo planowanie i dobór słów kluczowych.

Burza mózgów

Pierwszym krokiem powinno być stworzenie wstępnej listy słów związanych z naszym biznesem. Usiądź przed komputerem lub kartką wraz z współpracownikami i zapiszcie wszystko co przyjdzie wam do głowy, wszystkie słowa kluczowe, których może użyć osoba szukająca waszych usług bądź produktów. Następnie postaraj się je pogrupować według podobieństwa, część słów na pewno jest podobna lub dotyczy tej samej rzeczy. Następnie całe grupy podobieństw zgrupuj według szerokości zagadnienia. Można wyróżnić na ogół trzy grupy – słowa kluczowe ogólne, słowa kluczowe kategoryzujące i słowa kluczowe szczegółowe.

Dla ułatwienia przykład z branży geodezyjnej:

Słowa kluczowe ogólne: geodeta, usługi geodezyjne.
Słowa kluczowe kategoryzujące: mapy geodezyjne, pomiary geodezyjne.
Słowa kluczowe szczegółowe: mapy do celów projektowych, mapy sytuacyjno-wysokościowe, mapy aktualizacyjne.

Google Keywords Planner

Gdy lista jest wstępnie uporządkowana możemy skorzystać z planera słów kluczowych Google (Google Keywords Planner). Pokaże on nam popularność słów kluczowych w wyszukiwarce, przybliżoną cenę za kliknięcie oraz przedstawi nowe propozycje słów kluczowych. Do Planera najlepiej dodawać słowa w obrębie jednej grupy podobieństw. Po wklejeniu grupy słów uzyskamy informację o ich popularności w skali miesiąca oraz pokaże się lista słów, które Google uznał za podobne i pasujące do wpisanych przez nas. Przeglądamy tę listę i jeżeli jest możliwość dobieramy nowe słowa kluczowe do grupy, na które nie wpadliśmy wcześniej. Na koniec warto wkleić komplet słów z danej grupy do planera i sprawdzić czy nie pojawiły się dodatkowe słowa kluczowe, których Google nie zaproponował wcześniej, a które pasowałoby do naszej grupy. Planer w różnych kombinacjach słów kluczowych pokazuje różne wyniki, dlatego warto to sprawdzić.

Segregacja słów kluczowych

Poruszając się w dalszym ciągu w obrębie jednej grupy podobieństw musimy usunąć słowa kluczowe, które nie są w ogóle wyszukiwane i wyróżnić te najbardziej popularne. Jest to ważne gdyż dla słów kluczowych z zerową popularnością Google nie będzie wyświetlał reklam co może wpływać na ocenę całej kampanii. Lepiej skupić się na bardziej popularnych hasłach – to one będą generowały ruch na naszej stronie. Dodatkowo sprawdź wszystkie hasła i upewnij się, że dobrze pasują do Twojej działalności. Zostaw w grupie tylko te słowa, co do których nie masz żadnych wątpliwości, że opisują świadczone przez Ciebie usługi bądź sprzedawane produkty.

Twoja strona internetowa

W kolejnym kroku upewnij się, że wybrane słowa kluczowe lub całe ich grupy mają swoje odpowiedniki w postaci podstron w Twojej witrynie internetowej. Tutaj z pomocą przychodzi wcześniejszy podział na grupy szerokości zagadnienia. Słowa ogólne często kierować można na stronę główną, słowa kategoryzujące na kategorie usług bądź produktów a słowa szczegółowe na konkretną usługę bądź produkt. Google wymusza taki podział poprzez ocenę strony docelowej danego słowa kluczowego, o tym w kolejnych wpisach dotyczących wyników jakości. Nie każda branża dzieli się aż tak szczegółowo na 3 grupy a niektóre branże dzielą się nawet na więcej. Musisz dopasować podział do swojej sytuacji.
Wiele firm całą swoją ofertę usług zawiera na jednej podstronie, jeżeli chcesz aby Twoja kampania generowała więcej wejść niższym kosztem niż kampania konkurencja, musisz dostosować odpowiednio swoją stronę.
Ważne jest aby podział usług czy produktów był logiczny i przejrzysty, dla Ciebie, dla Twoich klientów i dla Google. Postaraj się dobrze opisać każdą z usług lub każdy produkt, opis powinien być unikalny i zawierać wszystkie informacje potrzebne klientowi do podjęcia świadomej decyzji o skorzystaniu z usługi lub decyzji o zakupie. Postaraj się aby opis był bogaty w wybrane przez Ciebie słowa kluczowe, to bardzo ważne. Zamieść też w miarę możliwości zdjęcia, spraw aby Twoja oferta była atrakcyjna zarówno dla klientów jak i dla Google.

Podpowiedzi

Lepiej zacząć od mniejszej listy słów kluczowych i wybrać tylko te najtrafniejsze i z czasem taką listę powiększać. Istnieje wtedy mniejsze ryzyko, że wydasz budżet reklamowy na nieodpowiednie słowa kluczowe i zniechęcisz się do Adwords.

Słowa kluczowe szczegółowe konwertują zazwyczaj lepiej niż te ogólne. Masz też pewność, że jesteś w stanie obsłużyć osoby szukające konkretnej usługi lub produktu. Przy ogólnych hasłach takiej pewności nie masz, część osób może szukać usług lub produktów, których Ty akurat nie świadczysz lub nie posiadasz w ofercie. Lepiej zacząć od bardziej szczegółowych słów, szczególnie gdy Twój budżet nie jest zbyt duży.

Na początku nie używaj słów, które mogą mieć wiele znaczeń. Unikaj ich dopóki nie dowiesz się jak poprawnie używać wykluczenia słów kluczowych.

Jeżeli nie masz dużego doświadczenia, proponuję zacząć reklamę od słów kluczowych w dopasowaniu ścisłym – [słowo kluczowe]. Masz pewność, że wyświetlasz się w większości przypadków na hasła, które wybrałeś. W dopasowaniach szerokich może się okazać, że wyświetlasz się na wszystko, tylko nie na to co zaplanowałeś. Więcej o dopasowaniu słów kluczowych w następnym wpisie.

Od niedawna planer słów kluczowych nie podaje dokładnej ilości wyszukań osobom, które nie mają na koncie działającej kampanii Adwords. Możliwe, że wystarczy Ci orientacyjna liczba wyszukań w postaci przedziałów. Jeżeli chcesz widzieć wszystkie szczegóły uruchom kampanie przynajmniej dla jednego słowa kluczowego. Zyskasz wtedy możliwość używania dokładnego podglądu danych.

Related Posts---

Leave A Reply---

8 − 5 =