FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Koszt reklamy w Adwords dzielimy na dwa elementy.

Pierwszym z nich jest budżet reklamowy przeznaczony na kliknięcia w reklamy na stronach wyników wyszukiwania Google. Wysokość budżetu reklamowego zależy od branży, konkurencji, oraz od tego jak szeroko będziemy chcieli się reklamować. Można reklamować się na jedno słowo kluczowe a można też na tysiące, więc budżet określamy po rozmowie z klientem i zapoznaniu się ze statystykami poszczególnych słów kluczowych.

Drugi element to prowizja za przygotowanie, obsługę i optymalizację kampanii Google Adwords, innymi słowy wynagrodzenie za naszą pracę przy kampanii. Wysokość opłaty jest uzależniona od wielkości budżetu reklamowego. Im jest on większy, tym większą prowizję pobieramy ze względu na większą ilość pracy, jaką trzeba włożyć w kampanię. Wysokość prowizji określamy po ustaleniu budżetu reklamowego. Prowizja jest wyliczana według stałych progów kwotowych i procentowych.

Budżet reklamowy trzeba cyklicznie zasilać, zazwyczaj robi się to w okresach miesięcznych. Gdy przeznaczony budżet na reklamę zostanie „wyklikany” przez naszych potencjalnych klientów, trzeba go uzupełnić. Przy każdej wpłacie budżetu pobieramy prowizję zgodnie z progami budżetowymi.

Reklama w Google Adwords różni się fundamentalnie od pozycjonowania w wynikach organicznych.
Jedyny łączący te dwie różne usługi element to cel – znalezienie się na szczycie wyników wyszukiwania pod konkretnymi słowami kluczowymi. Sposób w jaki się to osiąga różni się całkowicie.
W dużym uproszczeniu w Adwords ustala się budżet reklamowy i z tego budżetu finansowane są kliknięcia w nasze reklamy w Google. Pieniądze z budżetu reklamowego przekazywane są firmie Google w zamian za kliknięcia w reklamy znajdujące się na szczycie strony z wynikami wyszukiwania.
Pozycjonowanie zaś polega na takim manipulowaniu parametrami strony oraz linkowaniu jej ze źródeł zewnętrznych aby algorytm wyszukiwarki umieścił naszą stronę jak najwyżej. W tym przypadku Google nie otrzymuje z tego ani złotówki a całość płaci się firmie, która próbuje wydźwignąć naszą stronę na pierwsze miejsca.
Różnica jest taka, że w Adwords płacimy za kliknięcia w nasze reklamy, które pojawią się natychmiast po skonfigurowaniu kampanii, a w pozycjonowaniu płacimy za cały proces prowadzący do osiągnięcia pozycji (może to trwać miesiącami) i za utrzymywanie tych pozycji, jeżeli oczywiście do tego dojdzie gdyż proces pozycjonowania może się nie powieść, lub powieść połowicznie gdy stronę uda się wypozycjonować ale tylko na krótki okres.
Może nawet dojść do sytuacji, w której będziemy płacić za pozycjonowanie przez okres pół roku, rok lub dłużej a zadowalających efektów nigdy nie osiągniemy. Należy mieć na uwadze taki scenariusz i być świadomym takiego ryzyka. Jeżeli uda się stronę wypozycjonować to wtedy koszty mogą się zwrócić lecz w przypadku porażki procesu pozycjonowania szansa na to jest mała.